Mikä lasketaan kuluksi?
Kaikki yritykselle aiheutuneet kulut on kirjattava. On olemassa erilaisia työntekijöihin liittyvät kulut: "omakulut" ja "työntekijöiden kulut". Me selittää eron.
Omat kulut
Kun työntekijät tai osaomistajat sijoittavat yksityisiä varoja työhön liittyviin tarkoituksiin kulut lasketaan "omiksi kuluiksi". Matkasta saattaa tulla kuluja, majoitus tai kahvileipä. Kun työntekijä maksaa yksityisesti jostain sellaisesta yrityksen on vastattava, yrityksellä on velkaa työntekijälle. The velka selvitetään maksettavan palkan yhteydessä joko päivärahana tai korvauksena todellisista kustannuksista.
Jokaisen, joka tekee omat menonsa, on pystyttävä osoittamaan, että hän on aiheutunut menoista, esimerkiksi kuitin kautta korvauksen saamiseksi.
Työntekijöiden kulut
Työntekijöille aiheutuvat kulut ovat sitä, kun työnantaja edustaa jotakin työntekijänä saa käyttää yksityisesti. Se voi koskea esimerkiksi tietokonetta tai kännykkä. Tämä menoluokka on veronalainen etu, jos ei työntekijä maksa takaisin (sis. alv).
Hallitse paremmin yrityksen ja henkilöstön kulut yhdellä menojen hallintajärjestelmä. Meillä BusinessWithillä voit tehdä sen itse vertaa eri järjestelmiä ja löydä itsellesi sopivin. Kysy rohkeasti sinulta, jos sinulla on kysyttävää!