7-10
kysymystä
3 - 5
minuuttia
3
suositusta
Mitä mieltä muut järjestelmäoppaastamme?
"Todella hyvää ja palkitsevaa palvelua, kiitos hyvistä toimittajista, jotka päätyivät loistavaan ostokseen!"

Michael Kärrberg
Kansainvälisen myynnin johtaja
"Meidän olisi pitänyt testata järjestelmäopasta jo yli kolme kuukautta sitten, sillä se olisi säästänyt paljon meidän aikaamme. Hyvä ja laadukas opas."

Eva Malmberg
Konsernin henkilöstöjohtaja
"Järjestelmäopas helpotti huomattavasti uuden CRM:n etsimistä. Erittäin hyvät tapaamiset toimittajien kanssa, jotka ymmärsivät heti, mitä etsimme."

Andreas Rudholm
Yrittäjä
CRM-järjestelmien opas
Minkä CRM-järjestelmän yrityksesi tarvitsee?
CRM tarkoittaa asiakassuhteiden hallintaa ja CRM-järjestelmät auttavat yrityksiä automatisoimaan erilaisia myynnin ja asiakashallinnan prosesseja. CRM-järjestelmien tavoitteena on kasvattaa myyntiä, seurata ja mitata myynnin tapahtumia ja asiakasvuorovaikutusta sekä kerätä ja analysoida asiakastietoja eri lähteistä, kuten verkkosivuilta, sosiaalisesta mediasta, puheluista jne. CRM-järjestelmä otetaan usein käyttöön myynti- ja markkinointiosastolla myyntitilien ja potentiaalisten asiakkaiden hallinnan keskittämiseksi tehokkaan johtamisen saavuttamiseksi. Monilla yrityksillä on myös käytössä CRM-järjestelmä, jonka tarkoituksena on saada yleisjärjestelmä kaikille osastoille.
Mitä CRM-järjestelmiä on tarjolla Suomen markkinoilla?
Suomen markkinoilla on monia CRM-ratkaisujen toimittajia ja löytääksesi oikean tien CRM-viidakossa, sinun täytyy tiedostaa sen voivan viedä aikaa! Suomalaisten yritysten prosessin yksinkertaistamiseksi Businesswith on koonnut suomalaiset ja kansainväliset toimittajat yhteen ja samaan paikkaan. Täällä businesswith.fissä voit verrata CRM-järjestelmiä ja katsoa mitä eri CRM-työkaluja on saatavilla Suomessa ja lukea niistä. Samoin voit selvittää
mitä on CRM jja saada ehdotuksia sinulle sopivista CRM-järjestelmistä.
Mikä on CRM?
Etsitkö CRM-järjestelmää, joka vahvistaa sinua asiakassuhteitasi? Vai haluatko pystyä keräämään asiakastietoja eri lähteistä, analysoida ja käyttää päätöksenteon perustana?
Yksi CRM-järjestelmän keskeisimmistä osista on asiakastiedot. Se on osa myynnin tukijärjestelmääJärjestelmä tallentaa ja kerää tietoja nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista. Järjestelmässä työskentelevät pääsevät helposti käsiksi asiakkaiden tietoihin vahvistaen asiakassuhdetta ja luoden uutta myyntiä potentiaalisille asiakkaille. CRM-järjestelmää käytät myös tehokkaasti asiakasvuorovaikutuksesi mittaamiseen ja tietojen analysoimiseen. CRM-järjestelmä koostuu kuitenkin useista eri toiminnoista, joita voi käyttää eri tarkoituksiin. Tässä on joitain esimerkkejä:
- Luo ja kohdista kampanjoita tietyille asiakkaille ja toteuta seuranta. Näin markkinointi ja myynti voivat tehdä yhteistyötä tehokkaammin.
- Automatisoi ja yksinkertaista myyjien myyntiprosessia. Poista tarpeettomat manuaaliset tehtävät ja vältä useat excel-tiedostot.
- Helpota myynti- ja asiakasraporttien luomista ja tietojen hakemista analyysia varten, selvittääksesi kuinka voit kehittää myyntiä.
- Luokittele potentiaaliset asiakkaat sen mukaan, kuinka todennäköisesti he todella ostavat tai eivät niin sanotun myyntiputken johtamisen kautta.
- Paranna asiakaspalvelua ja yleiskuvaa yrityksestä.
CRM-järjestelmässä on monia toimintoja ja löydät niille selityksen täällä osoitteessa businesswith.fi. Täällä voit myös vertailla palveluntarjoajia toisiinsa ja tutkia, mikä vastaa parhaiten omia tarpeitasi.
Tärkein asia CRM:stä on tietää, että se on luotu vahvistamaan asiakassuhteitasi. Nykyään se on äärimmäisen tärkeä kilpailutekijä, ja CRM-työkalun avulla voit viedä liiketoimintasi kokonaan uudelle tasolle.
Miksi hankkia CRM-järjestelmä?
Harvoissa myynnin tukijärjestelmissä tai ohjelmistoissa on yhtä paljon etuja kuin CRM-järjestelmässä. Lähes kaikki yritykset ovat nykyään riippuvaisia hyvästä vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa ja heidän tavoitteenaan on olla viestinnässään kilpailijoita parempia. CRM-järjestelmän pitäisi tarjota sinulle tarvitsemasi työkalut niin kilpailukykyisen asiakashallinnan ja mahdollisimman tehokkaan myynnin saavuttamiseen.
Eri toimialojen välillä on kuitenkin paljon eroja siitä, kuinka asiakkaiden kanssa toimitaan ja miten monimutkaisilta myyntiprosessit näyttävät. Mikä on CRM-järjestelmä, vaihtelee siksi melko paljon. Ennen CRM-järjestelmän vaatimus on hyvä tietää syistä, miksi yritykset investoivat nykyään CRM-järjestelmään.
- Lisää tehokkuutta.Tärkeä tekijä eliminoidessa tehottomia prosesseja on se, että CRM-järjestelmä voidaan integroida olemassa olevien järjestelmiesi kanssa. Lisäksi tiedonkulkua voidaan virtaviivaistaa organisaatiossa. Tämä helpottaa useiden osastojen osallistumista tärkeiden asiakastietojen parantamiseen ja auttamaan heitä työssään.
- Kasvata tuottavuutta ja katso kuinka myynti kasvaa. Virtaviivaista asiakastiedot, jotta asiakkaiden kanssa työskentelevät tietävät kun heidän on tehtävä asioita. Tärkeintä on kuitenkin tietojen tallentaminen ja toimenpiteisiin ryhtyminen sen suhteen. Lisäksi, saat paljon selkämmän kuvan siitä, mitä on saatettu tehdä väärin ja miten voit.
- Parempi sisäinen yhteistyö. Tämä saavutetaan ottamalla käyttöön pilvipohjainen CRM-järjestelmä. Asiakastiedot ovat milloin tahansa ja kenen tahansa saatavilla organisaatiossa. Nykypäivän CRM-järjestelmissä on vahva tietoturva. Lisäksi monet arvostavat, että markkinointiosasto ja myyntitiimi voivat tehdä yhteistyötä helpommin. CRM-järjestelmän toimintoja voidaan käyttää kampanjoihin ja liidien hallintaan, ja se voidaan liittää markkinoinnin automaatiojärjestelmiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että voit seurata paremmin liidien ”kuumuutta” ennen kuin otat heihin yhteyttä.
- Myynti- ja ennustetiedot ovat tarkempia. Riippumatta siitä, käytätkö tietoja pohjana päätöksenteossa vai et, CRM-järjestelmä voi tehdä paljon organisaation hyväksi. Vuorovaikutuksen anlysointi historiaa tarkastelemalla tekee ennustamisen helpommaksi ja se auttaa ymmärtämään, mitä sinun on tehtävä saavuttaaksesi tavoitteesi. Tiedot voivat esimerkiksi osoittaa, että sinun on kohdennettava viimeisen vuosineljänneksen kampanjoita tarkemmin. Voi olla, että valitut viestit toimivat hyvin, koska ennen vuoden loppua saadaan lisää tarjouksia jne.
Yllä olleet neuvot ovat heille, jotka eivät ole vielä täysin vakuuttuneita siitä, että tarvitsevat CRM-työkalun. Kokeile ilmaista kokeilujaksoa ja tutki, sopisiko työkalu sinulle.
CRM-järjestelmän valinta – tärkeitä tekijöitä arvioinnissa
CRM-järjestelmän valitseminen voi olla monimutkainen prosessi, jos et ole tehnyt omaasi vaatimukset oikein. Alla on joitain valittuja tärkeitä parametreja myynnin tukijärjestelmiä arvioitaessa.
CRM:n käyttöönotto
Edut
Monet CRM-järjestelmät ovat verkkopohjaisia ja siksi niitä on helpompi ylläpitää sinun ei tarvitse ottaa IT:tä niin paljon mukaan järjestelmän toimintaan. Kuitenkin on SaaS-järjestelmän toteutus vaihtelee. Yksi tärkeimmistä toteutusvaiheen elementit on valmisteltava yhdessä toimittaja, mitä tietoja ja miten joukko ja muunnos tietojen on oltava järjestelmässä. Sinulla on todennäköisesti jo paljon asiakastietoja ja sitä tulee ottaa käyttöön oikein ja sinulle tehokkaalla menetelmällä.
Sudenkuopat
Omistajuuden puute! Valitse yksi kaksi henkilöä, jotka haluavat olla osa koko toteutusvaihetta ja ovat valmiita kouluttutumaan järjestelmän käyttöön, jotta he voivat olla portinvartijoina toimittajan suuntaan, kun järjestelmä otetaan käyttöön organisaatiossa. Klassinen virhe on olla pyytämättä myyjiä tai muita loppukäyttäjiä arvioimaan, miten järjestelmä olisi perustettava ja mitä tarvitaan, jotta se sopisi parhaiten heidän työolosuhteisiinsa.
Pienille yrityksille, joilla ei ehkä ole resursseja, osallistua käyttöönottoon niin paljon, suosittelemme tutkimaan mitkä palveluntarjoajat tarjoavat tukea ja ilmaista koulutusta ensimmäisten kuukausien ajan. Tuki voi olla kullan arvoista pitkällä aikavälillä.
Tuki ja koulutus
Edut
Yrityksille, joilla on melko pitkät ja monimutkaiset myyntiprosessit tai käsittelee paljon asiakasdataa, on tärkeää tutkia, miten toimittajan tuki toimii. Tämä tarkoittaa kysymyksiä kuten: Onko puhelintukea? Vai onko kaikki tuki digitaalisen oppaan kautta, jossa sinun on luettava läpi joka ikinen kerta kun tarvitset vastauksia? Maksaako järjestelmäkoulutus ylimääräistä? Nämä on hyvä selvittää, koska selkeä ja jatkuva tuki voi helpottaa ongelmatilanteiden ratkomista.
Sudenkuopat
"Meillä on tukea, mutta vain digitaalisen oppaan kautta." Tämä toimii varmasti monille, mutta niiden, joiden kärsivällisyys ei kestä käydä opasta läpi joka kerta, pitäisi todella harkita tarkkaan hankintaprosessin aikana.
Voidaanko CRM-järjestelmää räätälöidä ja sopiiko se alallesi?
Edut
Jotkut toimittajat tarjoavat valmiiksi toimialakohtaisia CRM-järjestelmiä. Kyseessä on yksi tärkeä tekijä ja sen pitäisi olla arvokas arviointiparametri. Haluatko toimittajan muokkaavan ja räätälöivän sovellusta, jotta saat siitä käyttöön parhaat mahdolliset ominaisuudet, jotka olet määritellyt tärkeimmiksi? Vastauksen saaminen tähän kysymykseen ennen sopimuksen allekirjoittamista voi tuoda sinulle paljon säästöjä. Toimittajan pitäisi aloittaa järjestelmän mukauttaminen jo käyttöönottovaiheessa niin, että sinun ei tarvitse pyytää sitä jälkikäteen. Säästät näin konsulttikuluissa ja lisäkustannuksissa järjestelmän mukauttamisesta.
Sudenkuopat
Lisäkustannukset! Jos tarvitset toimialakohtaisen CRM-ratkaisun, sinun pitäisi olla tietoinen siitä, että se voi vaatia monia mukautuksia. On olemassa muutamia toimialakohtaisia CRM-järjestelmiä, jotka toimivat täydellisesti oikealla alalla heti ensimmäisestä päivästä lähtien.
CRM-palvelun saatavuus
Edut
Matkapuhelin! Jos sinä tai monet työntekijät liikkuvat paljon, on erittäin arvokasta, että CRM-järjestelmä on saatavilla matkapuhelimella.
Sudenkuopat
Ei ole edullista ottaa CRM-järjestelmää, joka ei saatavilla riittävän joustavasti.
CRM-järjestelmä markkinoinnin kanssa
Edut
Se, että myynti ja markkinointi toimivat yhdessä ja samassa järjestelmässä, on todella arvokasta sekä osastojen välisen tehokkaamman yhteistyön näkökulmasta että liidien hallinnan ja niiden myyntiin päättymisen kannalta. Markkinoinnin automatisointitoiminnot integroituna CRM-järjestelmään tuo valtavia etuja.
Sudenkuopat
Jos sinulla on jo markkinoinnin automaatiojärjestelmä, sinun pitäisi tutkia, kuinka paljon integrointi maksaa ja onnistuuko räätälöinti millä tahansa API-rajapinnalla.
Me businesswith.fi:ssä olemme kartoittaneet ja analysoineet tärkeimmät kriteerit CRM-järjestelmän ostoprosessissa sekä koonneet käyttäjien tekemät tarkat ja riippumattomat arviot itse järjestelmistä. Se säästää sinulta aikaa ja auttaa sinua tekemään oikean CRM-ostoksen liiketoiminnallesi.
CRM-järjestelmä pienyrityksille
Yleensä pienet yritykset vaativat CRM-järjestelmän, joka on helppo oppia ja sillä on valikoima ominaisuuksia, jotka voivat auttavat yrityksen kasvaessa. Pienten yritysten, jotka haluavat CRM-järjestelmän kasvaakseen pitkällä aikavälillä, on viisasta miettiä, pitäisikö heillä olla ns. CRM - "all in one" -järjestelmä. Esimerkkejä tällaisista järjestelmistä ovat Sharpspring, Upsales, Salesforce Lightning Pro, Sweet CRM jne. Ne ovat CRM-järjestelmiä, jotka sisältävät esimerkiksi järjestelmään integroidut markkinoinnin automaatiotoiminnot. Lisäksi monet näistä järjestelmistä mahdollistavat potentiaalisten asiakkaiden ja varsinaisten asiakkaiden tietojen hallinnan tehokkaasti. Ne maksavat enemmän, mutta saat niistä paljon lisäarvoa, jos suunnittelet laajentumista ja kasvua.
Niille pienille yrityksille, jotka eivät vielä ole "kypsiä" käyttämään CRM-järjestelmän kaikkia toimintoja, on fiksumpaa ajatella CRM:ää - "suoraan hyllystä". Ne ovat paljon helpompia implementoida ja käyttää, mutta eivät sisällä kaikkia toimintoja, joita tarvitsette yrityksen kasvaessa. Esimerkkejä tällaisista järjestelmistä ovat Lime Go, Superoffice CRM-standardi, Pipedrive jne.
CRM-järjestelmien vertailu – 4 vinkkiä, jotka yksinkertaistavat ostoprosessia
CRM-järjestelmien vertailu on aikaa vievää, koska niissä on monia arvioitavia toimintoja ja järjestelmän ominaisuuksia. Kanssamme on toteutettu tuhansia CRM-järjestelmien vertailuja ja olemme saaneet lukuisia kysymyksiä kävijöiltämme. Nyt olemme koonneet neljä vinkkiä, jotka kannattaa pitää mielessä CRM-järjestelmien hankinnassa.
CRM-ominaisuudet
CRM-järjestelmässä on aina tiettyjä perustoimintoja, kun taas jotkin toiminnot ovat vain pitkälle kehittyneissä ohjelmissa. Tärkeintä CRM-toimintoja verrattaessa on se Aloita niistä perusasioista, joita sinä ja kollegasi luultavasti käyttätte. Esimerkkejä näistä ovat:
- Myyntiputken hallinta
- Yhteydenotto/potentiaalisten asiakkaiden hallinta
- Sähköpostikampanjat
- Raportit ja ennusteet
- Kalenterin integrointi ja muistutus
- Tapausten hallinta
Useimmat palveluntarjoajat tarjoavat näitä yllä olevia toimintoja. Mieti kuitenkin, tarvitseeko sinun mukauttaa näitä toimintoja sisäisten prosessiesi ja toimintojesi mukaan käyttäjäystävällisyyden takaamiseksi. Raportin hakeminen järjestelmästä voi olla helppoa, mutta raportin laatiminen voi olla tarpeettoman monimutkaista (lue muiden käyttäjien arvosteluista lisää).
Joitakin esimerkkejä CRM-järjestelmän edistyneemmistä toiminnoista on listattu alla:
- Markkinoinnin automaatio
- Myynnin pelillistäminen (scoreboard)
- Soita suoraan CRM-järjestelmästä
- Alueellinen hallinta
Nämä ominaisuudet ovat erittäin arvokkaita riippuen tarpeistasi ja toiveistasi CRM-järjestelmän suhteen. Esimerkiksi CRM:n synkronointi ja markkinoinnin automaatio saavat markkinoinnin ja myynnin toimimaan yhdessä ja samassa järjestelmässä, jossa ne selvästi pystyvät kommunikoimaan osastojen välillä. Hinta on kuitenkin usein korkeampi.
Hinta on tärkeä, mutta hinnoittelumalli voi olla tärkeämpi
CRM-järjestelmän hinta on asia, jonka jokainen tarkistaa. Moni kuitenkin unohtaa kuinka tärkeä hinnoittelumalli voi usein olla. On olemassa erilaisia hinnoittelumalleja niillä on pitkällä aikavälillä suuri vaikutus kustannuksiin. Suosittelemme, että varhaisessa vaiheessa kysyt, kuinka toimittajan liiketoimintamalli ja hinnoittelu toimii. Esimerkkinä tarjous CRM-järjestelmästä, jonka hinta on alhainen, mutta sen jälkeen kaikki räätälöinnit ja toimintojen käyttöönotto vaatii järjestelmän kehityskuluja sekä maksullista konsultointia. Vertailupalvelustamme näet helposti hintamallin ja ostoksen sisällön.
CRM pilvessä
Pilvipohjaiset CRM-järjestelmät ovat erittäin kysyttyjä ja lisääntymässä todennäköisesti jatkossakin. Se voi olla yksi ensimmäisistä parametreista, kun vertaat CRM:iä, mutta pilvipohjainen CRM-järjestelmä ei automaattisesti ole parempi järjestelmä. Muiden avatimusten ja tarpeiden pitäisi olla ohjata valintaa.
Sisältyy tai ei sisälly hintaan
Ole tarkkana ja katso, mitä lisenssimaksuun sisältyy ja mitä ei. Aina ei ole selvää, mitä tilaus sisältää, koska joillakin toiminnoilla voi olla eri tasoja. Löydät sen helposti kun vertaile CRM-järjestelmiä täällä BusinessWithissä.